tiistai 19. kesäkuuta 2012

Karavaanikaupan kautta kohti kotimaata

Dransfeld, Saksa. Kesäkeliä. Lämpötila 24 astetta. Lomafiilis 115%

Maanantaipäivän ohjelmassa oli jälleen matkantekoa Saksan läpi kohti pohjoista. Starttasimme Bad Dürrheimista aamupalan jälkeen noin yhdentoista aikaan ja navigaattorissa oli Frankfurt am Mainin lähistöllä sijaitsevan suuren Reimo-karavaanivarustemerkin tavaratalon osoite. Kiitoksia vaan kaikille karavaanareille hyvistä vinkeistä, joita saimme SFC:n etuteltan keskusteluiden kautta.

Matkaa Frankfurtin seudulle oli ajettavana noin 300 kilometriä, joten navin arvio perille saapumisesta oli joskus kello kolmen jälkeen iltapäivällä. Onneksi Reimon megastore sijaitsee reilusti ennen varsinaista Frankfurtin keskustaa, joten sinne ajelee kohtuullisen helposti ilman suurempia ruuhkia. Muutaman lyhyen staun jälkeen olimmekin perillä hieman ennen kello neljää.

Uskollisesti monella reissulla meitä palvelleet pöydät ja tuolit olivat tulleet tällä reissulla matkailu-uransa loppupisteeseen, joten olimme päättäneet jo alkumatkan puolella, että takaisin tullessa etsimme matkan varrelta sopivat karavaanivarustekaupan, josta ostamme uudet kalusteet jo hieman rempallaan olevien tilalle. Pöytätilaakin on koko ajan tuntunut olevan neljälle hengelle hieman naftisti, joten vanha pöytä joutaisi vaihtoon ja uusi hieman isompi pöytä ostettaisiin tilalle.

Reimon vapaa-ajan tavaratalosta löytyy varsin kattava tarjonta kaikkea mahdollista tarviketta ja lisävarustetta, minkä avulla karavaanari voi tehdä matkustamisestaan ja tien päällä elämisestään vieläkin helpompaa ja mukavampaa. Kahdessa kerroksessa tavaraa riittää ja jos tavaratalosta ei jotain tarpeellista satu löytymään hyllystä, löytyy se varsin suurella todennäkäisyydellä noin 300 metrin päästä myymälästä sijaitsevasta Reimon päävarastosta, josta sen voi noutaa poisajaessaan.

Liikkeeseen päästyämme testailimme tovin aikaa myymälän toisessa kerroksessa avuliaan ja ystävällisen myyjän opastamina erilaisia karavaanituoleja ja lopulta päädyimme hankkimaan uusiksi tuoleiksi Reimon mallistosta Malaga Exclusive L-tuolit. Exclusive L-mallissa on reilusti tilaa, perusmalleja paljon tukevammat ovaalin muotoiset alumiiniprofiilirunkoputket ja monipuolisemmat selkänojan säätömahdollisuudet. Aikomuksenamme onkin jatkossa jättää erilliset aurinkotuolit matkasta kokonaan pois, koska uudet tuolit kääntyvät myös lepoasentoon, joten seuraavilla reissuilla auringossa löhöily onnistuu samoilla tuoleilla, kuin syöminen ja muu istuskelu. Pöydäksi valitsimme 36 senttimetriä entistä pidemmän alumiiniputkirunkoisen Üve-pöydän, jonka kanssa pöytätilaa varmasti riittää paremmin myös neljän hengen tarpeisiin. Pikaisesti laskettuna säästöä kotimaan nettikauppojen hintoihin verrattuna samalle paketille tuli hieman vajaat 100 euroa, joten olimme ainakin hintatasoon ihan tyytyväisiä. Ostimme kalusteiden lisäksi myös muutaman pienemmän tarvikkeen, kuten punavalkoisen varoituslätkän auton perään pyörien taakse sekä hyttysverkon oveen entisen rikkoutuneen tilalle. Itse asiassa noita hyttysverkkoja tuli mukaan vahingossa kaksi kappaletta, joten jos jollakin on tarvetta kaksiosaiselle lamellimaiselle oveen asennettavalle Reimon hyttysverkolle, niin meiltä voi ostaa pois toisen ylimääräisen kohtuuhinnalla.

Karavaanikauppapysähdyksen yhteydessä kävimme myös läheisessä marketissa jo hieman shoppailemassa viiniä ja muuta juomaa kyytiin, joten muutama laatikko edullista ruokajuomaa on nyt Büten kyydissä kulkemassa kohti kotimaata. Varsinaiset shoppailut jätämme kuitenkin tiistaille lähemmäksi satamaa.

Tätä kirjoitellessa olemme jo ajelleet Kasselin mäet läpi pohjoisen suuntaan ja levähtelemme viiden tähden leirintäalueella Dransfeldissä Göttingenin lähellä. Ilta-auringon vielä paistaessa painattelimme muutaman tunnin ajan hyväkuntoista moottoritietä pitkin halki Saksan kohti pohjoista ja stereoiden pauhatessa matka taittui kuin huomaamattaan. Fiilis on mukava ja onnistuneen loman jälkeen on ihan mukavaa ajatella jo vähän kotimaata ja edessä olevaa juhannusta. Lämpötilat, joita sääennusteissa on lupailtu juhannukseksi Oulun seudulle eivät tosin ole kovin miellyttäviä, mutta kolmen viikon shortseissa hikoilun jälkeen sitä kenties taas saattaa vetää jälleen pitkät housut jalkaan.

Sisään leirintäalueelle kirjatuessamme oli muuten hilpeätä huomata, että maailma on tosiaan nykyään aika pieni. Kun vastaanoton virkailija kirjoitti nimeäni tietokoneelle, ilmestyi ruudulle tiedot samalla sukunimellä, mutta eri etunimellä. Vastaanottovirkailija kysyikin ihmetellen, että olisiko kyseessä veljeni. Eipä ollut. Tuttu nimihän ruudulla toki näkyi, mutta kyseessähän oli serkkuni perheen tiedot. Joten terveisiä vaan Markun porukalle. Olette tainneet vierailla Am Hohen Hagenissa joskus aiemmin?

Vaan nyt aletaan valmistautumaan loman viimeiseen päivään Saksan maalla. Olutta, viiniä ja vähän muutakin juomaa kyytiin ja sitten illalla kohti satamaa. Aamuyöstä laiva lähtee kohti kotimaata ja toivottavasti saamme mukaamme kotiinviemisiksi myös hieman tätä hellettä ja auringonpaistetta lämpimästä manner-Euroopasta.