torstai 14. kesäkuuta 2012

Comolla taivas on lähellä

Sorico, Lago di Como, Italia. Mukavan kuumat päivät, ihanan viileät yöt. Lämpötila 28 astetta. Lomafiilis 132%

Keskiviikon keikkareissu Vigevanoon oli verottanut retkueemme voimia sen verran, että päätimme nukkua torstaiaamuna mahdollisimman pitkään, ennenkuin kirjautuisimme ulos Citta di Milanon kämppikseltä. Kansainväliseen tyyliin kuuluu, että yleensä lertsulta on lähdettävä ennen puolta päivää, jos ei tahdo maksaa seuraavasta alkavasta vuorokaudesta. Niinpä jouduimme hilaamaan ahterimme ylös sängystä jo hieman ennen kello yhtätoista, jotta ehtisimme lyödä kimpsut ja kampsut kasaan ja kirjatumaan ulos leirinnästä ajoissa.

Aamiaisen tai tässä tapauksessa jonkinmoisen brunssin sekä suihkussa käynnin jälkeen ajelimme Büten läheisen Coop-marketin eteen, missä kävimme täydentämässä huvenneita varastoja. Työntelimme kukkuraisen ostoskorin auton luo ja pakkasimme kaapit jälleen täyteen ruokaa ja juomaa.

Navigaattoriin asetimme etukäteen netistä bongaamamme Como-järven pohjoisosassa sijaitsevan Camping La Rivan koordinaatit.  Navi kertoi meille, ettei päivän ajomatkasta onneksi tulisi erityisen pitkää, sillä matkaa Milanosta Soricon kylään Italian Alppien juurelle oli vain noin 100 kilometriä, joten reilun tunnin ajon jälkeen pääsisimme jälleen leiriytymään ja lepäilemään lisää rokkikonsertin jälkimainingeista toipuen.

Milano jäi autostradaa pitkin paahtaessa nopeasti taaksemme ja hyvin pian horisontissa alkoivat näkymään korkeiden vuorten silhuetit. Matkalla Milanosta Comolle joutuu ajamaan kymmenien eri tunnelien läpi, joten maan alla ajoa tulee väkisinkin kymmeniä kilometrejä, koska pisimmät tunnelit ovat yksistään jo useamman kilometrin mittaisia.

Saavuimme perille La Rivan leirintäalueelle hyvissä ajoin iltapäivällä ja maisemat olivat taas kyllä kohdillaan. Tasokkaan oloinen leirintäalue sijaitsee aivan Como-järven pohjoispäässä pienen Sorico-nimisen kylän vieressä Alpeilta Como-järveen laskevan joen varressa. Kun katseen kohottaa mihin tahansa suuntaan, näkyy ympärillä huiman korkeita lumihuippuisia vuoria ja järveen virtaavan joen toisella puolella aukeaa luonnonsuojelualue, joten vesilintuja ja vehreyttä riittää silti ihan kotitarpeiksi. Tällaisessa maisemassa sielu lepää ja samalla kehokin saa pienen lepotauon kaikkien reissun rähvellysten jälkeen.

Ainakin seuraavat kolme yötä aiomme viettää täällä Soricossa Alppien juurella lepäillen, lähistön pikku kyliin tutustuen, auringosta nauttien ja uiskennellen. Saas nähdä mitä muuta tässä vielä keksitään, mutta tässä vaiheessa Italian loma alkaa kääntyä jo loppusuoralle. Alkavan viikonlopun jälkeen on joka tapauksessa suunnattava Büten keula jälleen kohti pohjoista ja ajeltava Sveitsin ja kenties Liechtensteinin kautta Saksaan ja jo ensi viikon puolivälissä laivaan kohti kotimaata. Juhannus on tulossa ja toivottavasti viimeistään silloin kesä saapuu mukanamme myös kotisuomeen. Kauhulla olemme katselleet lomamme aikana kotimaan sääennusteita ja ilmeisen kylmää on kesäkuun alku ollut kotimaassa. Mutta onneksi voi vielä laulella Mamban sävelin: Vielä on kesää jäljellä! :)

Kuvasin täältä La Rivasta pari panoraamaa, jotta matkablogin lukijatkin pääsevät katselemaan tämän varsin tasokkaan ja uuden leirintäalueen näkymiä. Eipä ole kyllä mitään valittamista ainakaan paikassa. Soricossa on varmaan hyvä viettää loppuosuus Italian lomasta. Täällä kun on taivas melko lähellä ihmistä.