Keskiviikkoaamuna Canniobiosta heräillessä oli hieman haikea olo. Aurinko paistoi taas täydeltä terältä ja lämpöä riitti. Pitäisikö nämä todella upeat maisemat nyt jättää taakse ja suunnata kohti uusia kuvioita. Mitä, jos seuraavassa etapissa ei olisikaan näin kaunista? Entäpä jos siellä olisikin paljon kylmempää, kuin täällä Italian vehreydessä? Entä, jos ajeltaisiin vain etelämmäs kohti Välimerta? Muistuttelin Jaanalle, ettemme olleet vielä eläkkeellä, joten ihan asumaan emme voisi näihin sydämet varastaneisiin maisemiin jäädä. Rauhoittelin häntä lisää ja muistutin, että viimeistään Rantsilan vitikoiden halki kotia päin palatessa reaaliteetit iskisivät kuitenkin rajusti naamalle, joten olisi ihan hyvä aloittaa pehmeä paluu kohti kotimaata. Ja palautin mieleen myös sen, että onhan Büten hyllyillä pitkät kalsaritkin mukaan pakattuna, jos jostain oudosta syystä niitä satuttaisiin tarvitsemaan. Lohdutteluni eii kuulemma auttanut haikeaan tunteeseen, vaan päinvastoin pahensi vaan tilannetta!

Navigaattorin opastamana lähdimme jälleen liikkeelle ja aluksi Maggiore-järven rantaviivaa kallioiden reunassa kulkeva tie tuntui taas äkkinäiselle melkoisen kapealta. Kieli keskellä suuta ajo sujui kuitenkin kolhuitta ja onneksi ajoväylä alkoi leventymään, kun laskeuduimme etelämmäs lähemmäksi Verbanian kaupunkia. Maisemat tuota rantatietä ajellessa olivat kyllä upeita ja näillä kokemuksilla tuonne kyllä palaa mielellään uudestaankin. Verbanian jälkeen tie muuttui sitten jo moottoritieksi ja matka alkoi taittumaan reippaalla vauhdilla kohti Ranskaa. Moottoritie halkoi italialaista maaseutua kohti etelää ja Alpitkin tuntuivat katoavan jonnekin kauas takapeileihin.

Italian ja Ranskan Alpit erottava Mont Blancin tunneli on kaivettu lähes viiden kilometrin korkeuteen kurottavien Alppihuippujen alle ja pituutta tunnelilla on yli 11 kilometriä. Tunnelin suuta lähestyttäessä jouduimme hiljentämään vauhdin edessä odottavien rekkojen nopeuden mukaiseksi, mutta eipä tuolla tunnelissa muutenkaan olisi saanut yli 70 km/h ajaa. Liput ostettuamme sujahdimme maahisten valtakuntaan syvälle vuorten uumeniin ja aloitimme maanalaisen köröttelyn.
Turvaetäisyydeksi on tunnelissa suositeltu 150 metriä ja ajonopeudeksi noin 60-70 km/h. Ohittamaan tuolla ei pysty, koska molempiin suuntiin kulkee vain yksi ajokaista, joten edellä menevät määräävät nopeuden ja ajamisen tahdin. Vaivattomasti matka kuitenkin taittui ja siinä suhteessa tuo lähes 50 euron hinta ei ihan mahdottomalta tunnu, varsinkin kun noita huippuja ei ainakaan meikäläisen ajotaidolla, Büten pituudella ja leveydellä sekä noilla kapeilla vuoristoteillä muuten kovin helposti ylitettäisi. Ja kiertomatkalle tulisi sillekin oma hintansa.
Kun putkahdimme Ranskan puolella Chamonixin lähellä tunnelista ulos, olivat maisemat taas kyllä kohdillaan. Lumipeitteiset Alppihuiput tuntuivat jatkuvan taivaaseen saakka ja hurjan näköinen ikijäätikkö valui Alpeilta alaspäin kohti laaksoa, minne tie laskeutui. Ajelimme navin opastamana kohti Chamonixin keskustaa ja yllätykseksemme eteemme ilmestyi tutun näköinen ympäristö, jonka olimme tosin aiemmin nähneet hieman pienempien vuorten vieressä ja aivan eri maassa. Aivan kun olisimme saapuneet Leville tai Rukalle pahimpaan turistikauden aikaan. Alppityylisiä uusia rakennuksia ja järkyttävää ihmispaljoutta sekä turistitulvaa. Loimme toisiimme pikaiset katseet ja päätimme hyvin äkkiä, että tänne me emme tulisi jäämään. Chamonix ei vaikuttanut yhtään meidän tyyliseltä paikalta. Tänne saakka ei ole tultu leireilemään Levin tunnelmiin. Niinpä pysähdyimme toviksi ottamaan valokuvia upean näköisistä vuorten huipuista ja asetimme navigaattoriin uudeksi osoitteeksi Rhônen Alpeilla sijaitsevan Annecy-järven lähellä sijaitsevan leirintäalueen.
Ajomatkaa Annecyn seudulle oli Chamonixista noin 100 kilometriä, joten yhden navigaattorin sekoilun aiheuttaman ylimääräisen mutkan jälkeen saavuimme noin kuuden aikaan illalla Saint-Joriozin kylään Annecy-järven länsirannalle. Majoituimme täällä International du lac d' Annecy-lertsulle, jossa tuntui olevan hyvin tilaa ja sopivan rauhallista pysähtyä muutamaksi päiväksi tutustumaan Annecyn seutuun. Jaana oli jo talvella katsellut kotimaassa televisiosta ohjelmia tämän alueen nähtävyyksista, joten valitsimme paikan ihan sillä perusteella yhdeksi kesäloman pysähdyspaikaksi. Annecy on noin 50.000 asukkaan ranskalainen kaupunki, jonka keskiaikainen keskusta sijaitsee saman nimisen järven rannalla. Paikalliset kutsuvatkin Annecyä Alppien Venetsiaksi, joten pakkohan se on ottaa selvää, onko tuolle väitteelle mitään pohjaa?
Alppikierros siis jatkuu ja nyt maisemaa reunustavat Rhônen Alpit. Tässä kohtaa jostain idästä Sloveniasta alkunsa saaneet ja Itävallan, Saksan sekä Italian kautta kulkevat Alpit kääntyvät kohti etelää ja Välimerta. Kyllä näitä maisemia mielellään katselee. Jos vaikka yhden jääkylmän lonkeron heittäisi kitusiinsa? Eiköhän tuossa jo sen verran tullut taas ajohommia tehtyä? Hieman perverssiltähän tuo kotimainen kesäjuoma tässä maisemassa maistuu, mutta onneksi noita tölkkejä tuli otettua muutama lähtiessä mukaan. Ehkä suomalainen rantasauna, hikinen mies, sääskiä vilisevä koivuvitikko ja kylmä lonkero olisivat autenttisempi yhdistelmä, mutta menköön tämän kerran. Hikinen mies täältäkin löytyy, mutta sääsket ja koivikot loistavat onneksi poissaolollaan. À la vôtre, niin kuin ne täällä päin tapaavat sanoa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti