lauantai 17. heinäkuuta 2010

Keskiaikaista tunnelmaa ja votkua

Cesky Krumlov, Tsekki. Aamulla aurinkoa, illalla sadetta ja ukkonen. Lämpötila 27 astetta. Lomafiilis 134%

Lauantaina heräilimme lomalle sopivaan tyyliin vasta yhdeksän aikoihin ja aloimme suunnittelemaan lähtöä muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan Cesky Krumlovin keskikaikaiseen kaupunkiin. Paikka on yksi harvoista toisen maailmansodan tiimellyksissä täysin pommittamatta säilyneistä keskieurooppalaisista keskiajalla rakennetuista kaupungeista ja tuosta syystä Unescon suojeluksessa. Taksilla kaupunkiin ajellessamme huomasimme pian, että vaikka Tallinna tai Tukholman vanhakaupunki ovatkin historiallisena kaupunkeina ihan komeita, on Cesky Krumlov hieman toisella tasolla tunnelmassaan.

Keskiaikainen keskusta sijaitsee pienellä Vlatava-joen saarella ja on paikkana todella viehättävä. Pienet kapeat kadut kulkevat mutkitellen ikivanhojen kivitalojen väleissä. Rakennusten tyyli vie vierailijan hetkessä satoja vuosia taakse päin ja siksi olikin mukava istahtaa kylmälle tsekkioluelle keskiaikaisen majatalon baariin, kun tiesi, että samoilla penkeillä on olutta nautittu jo vähintäänkin viisisataa vuotta aiemminkin! Ihan kokonaan ei tosin aikamatkalle päässyt uppoamaan, sillä ympäristössä suurina laumoina kameran sulkimet naksuen kulkevat japanilaisturistit pitivät kyllä huolen siitä, että side nykyaikaan säilyi. Ohessa panoraama kaupungin keskusaukiolta.

Nettipäiväkirjan päivityksessä on ollut pakostakin muutaman päivän katkos, koska tsekkiläiset ovat jostakin kumman syystä estäneet useimmissa paikoissa youtuben ja blogspotin kaltaisten palvelujen käytön. Vietin keskiaikaisessa kaupungissa parisen tuntia etsien toimivaa nettiyhteyttä, jolla olisin päässyt noihin palveluihin, mutta minun oli pakko lopettaa etsintä, koska oluet alkoivat nousta päähän. Aluksi kuljin info-pisteestä saamani Wifi-yhteydellä olevien ravintoloiden listan kanssa baarista toiseen, mutta pian huomasin, että mikään noista "ilmaisen" nettiyhteyden tarjoavista ravintoloista ei päästä läpi noihin edellä mainituihin palveluihin. Muutaman vahvan oluen ja nettiyhteyden testauksen jälkeen annoin periksi ja keskityin nauttimaan paikan tunnelmasta. Sama ongelma oli lertsun ilmaisen langattoman yhteyden kanssa ja lopulta kuulinkin, että muutamat jenkkituristit ovat aiheuttaneet noiden palveluiden estämisen sillä, kun ovat lomallaan vieneet kaiken kaistan chatatessään, ircatessaan tai videoita siirrellessään. Kuulostaa silti vähän Kiina-meiningiltä?

Nettiyhteystestailuiden aikana Jaana, Joonas ja Ansku ehtivät shoppailla pieniä ostoksia kaupungin pienten kujien kaupoissa. Varsin edullinen hintataso innostaa helposti pieniin hankintoihin ja ainakin nahkaista käsilaukkua, silkkihuivia, t-paitaa ja muuta pientä tavaraa näytti mukaan tarttuneen.

Kävimme myös lounaalla U Hroznu ravintolassa, jonka viehättävällä sisäpihalla nautimme edulliset, mutta uskomattoman maukkaat pizzat kylmien tsekkioluiden kera. Hintatasokin tuntui Itävallan jälkeen taas olevan kohdillaan ja pahasti ei voi valittaa, kun alle kuudella eurolla saa ison ja hyvän pizzan lisäksi puolen litran oluen. Katuvarsien kahviloissa oluen hinta tuntui myös olevan kohdillaan ja ison tuopin sai noin 90 sentillä. Kun vielä ottaa huomioon ympäristön, missä noita nautittiin, niin hintahan tuntuu suorastaan halvalta!

Aikamme pikkukujia kierreltyämme aloimme olemaan sopivan väsyneitä ja päätimme tilata taksin, joka veisi meidät supermarketin kautta takaisin leirintäalueelle. Kävimme siis paluumatkalla läheisessä Tesco-marketissa täydentämässä ruoka- ja juomavarastoja. Edullisia oluita ja viinejä tarttuikin mukaan laatikkotolkulla ja taksikuski taisi hieman hämmästellä nostellessaan niitä Opelinsa takapoksiin. Jostakin kumman syystä unohdimme ostaa illan snapsipullon, joten taksikuski käytti meitä vielä toisessa pienemmässä kaupassa, mistä kuljettajan asiantuntevalla opastuksella valitsimme iltajuomisiksi pullon kirkasta paikallista paloviinaa tai votkua, niinkuin taksikuski ainetta nimitti. Hyväähän tuo oli, eikä näkökään silmistä ole lähtenyt, vaikka koko pullon illalla tuhosimme.

Pian lertsulle palattuamme alkoi taivaalle kertyä tummia pilviä ja ukkonen jyrähteli horisontissa uhkaavasti. Hetken päästä päällämme olikin aikamoinen sade ja myräkkä, joten illan vietto siirtyi pakostakin sisätiloihin. Vaan eipä hätää, karaokevehkeet päälle ja laulua kolmannella. Suomihittien säestämänä nautiskelimme Staropramen olutta 1,5 litran pulloista ja siinä se votkupullokin hupeni kyytipoikana. Ukkonen jytisi päällämme rajun kuuloisena ja me nostimme karaokevehkeden voluumia, koska ei ollut pelkoa, että naapurit häiriintyisivät tuossa metelissä. Lopulta lauleskelu oli kuitenkin pakko lopettaa, koska sähköt katkesivat kokonaan ja läppärin akun loputtua loppui karaokekin. Niinpä panimme nukkumaan ja aloimme suunnittelemaan huomisia kujeita.

Alunperin tarkoituksenamme oli viettää Cesky Krumlovissa parikin yötä, mutta sääennusteiden takia päätimme aikaistaa aikatauluamme ja lähteä karaokehöyryjen haihduttua sunnuntaina eteenpäin ja paluumatkalle kohti kotimaata. Niinpä hyvää yötä Tsekeistä. Huomenna matka jatkuu.