lauantai 13. heinäkuuta 2013

Hej, jag har en hund, som heter Luffe och jag är en naturist!

Lovsjö, Ruotsi. Skandinaavinen puolipilvinen kesäkeli. Lämpötila 24 astetta. Lomafiilis 105%

Niin sitä vaan on taas lenkki Euroopassa heitetty. Perillä takaisin kotona ei toki vielä olla, vaan jäimme illalla levähtelemään jo menomatkalta tutulle stellplatzille Lovsjö-järven rannalle Jönköpingin seudulle Ruotsiin. Lauantaina heräsimme Schönböckenin leirintäalueelta Lyypekistä joskus seitsemän jälkeen ja normaalien ammutoimien jälkeen lähdimme ajelemaan rauhassa n. 20 kilometrin matkan Travemünden satamaan, mistä lähtisi lautta Malmöhön. Kävimme vielä lauttasatamassa tekemässä viimeiset ostokset Bernerin myymälästä, josta löysimme mm. edullista ja hyvää kesäjuomaa karpalolonkeroa.

Finnlinesin Nordlink-alus lähti aikataulun mukaisesti seilaamaan kohti Ruotsin eteläosia klo 11 aikaan. Kävimme heti laivan lähdettyä liikkeelle brunssilla ravintolassa, jonka jälkeen kelpasikin istuskella vatsat täynnä laivan kannella ihailemassa avaraa näkymää aurinkoiselle Itämerelle. Laivalla tuntui olevan varsin vähän matkustajia ja autoja, joten tungoksessa ei tarvinnut liikkua, vaan kaikkialla oli mukavan väljää. Jaana, Joonas ja Anuliina lähtivät aamuruokailun jälkeen saunomaan ja liottamaan itseänsä porealtaassa, kun taas itse jäin siksi aikaa koirien kanssa hyttiin lepäilemään. Yhdeksän tunnin laivamatkan aikana ehtii hyvin tapahtua monenlaista ja niinpä, kun muu porukka palasi tyytyväisenä saunareissulta ja olimme ottaneet porukalla pitkät päiväunet, päätin itsekin lähteä saunomaan.

Miesten saunaosastolle saapuessa porealtaassa tuntui kuitenkin olevan sinne kuulumatonta porukkaa, sillä siellä köllötteli erään ikääntyneemmän ja näyttävästi harmaantuneen herran lisäksi myös jo keski-ikäisyyden tovin aikaa sitten ylittänyt rouvashenkilö täysin aatamin asussa tai siis tässä tapauksessa Eevan syntymäkostyymeissä kaikkine suloineen. Nainen tosin häipyi pois altaasta pyyhkeen kera ja poistui kannelle, kun huomasi minut.

Pukuhuoneen ainoan toimivalta vaikuttavan kaapin lukkoa rassatessani paikalle saapui toinen hieman nuorempi rouvashenkilö, joka kaikessa rauhassa tiputti ainoan vaatteensa eli yllään olleen pyyhkeen penkille ja marssi naama peruslukemilla myös suoraan miesten poreammeeseen. Kun kysäisin rouvalta, että eikös tämä pitäisi olla ainoastaan miehille tarkoitettu saunaosasto, rouva vaan tyynesti hymyili ja pyyteli minua itsensä ja jo altaassa olevan harmaanuneen herrasmiehen seuraan. Hetken aikaa ihmettelin toki, että olinko itse tullut vahingossa väärälle saunaosastolle, mutta kun ammeessa istuskeleva herra kertoi, että olin aivan tarkoituksenmukaisesti miesten osastolla, ja että häntä ei ollenkaan haittaisi, vaikka rouvat myös viruisivat siinä samassa altaassa kanssamme täysin alastomina. Kertoipa vanhempi mies vielä viettäneensä nyt päättymässä olevan lomansa Kroatiassa naturistileirillä, joten munasillaan heiluminen alastomien rouvien kanssa oli siis hänen mielestään vähintäänkin asiaankuuluvaa. Kiitin kohteliaasti tarjouksesta, mutta päätin saman tien poistua saunaosastolta, sillä loppuloman perhesovun säilymiseksi olisi ehkä suotavaa, jos Jaana ei saunaosaston viereisellä kannella siideriä juodessaan nielaisisi kesäjuomaa väärään kurkkuun, kun bongaisi meikäläisen ruotsalaisten ja saksalaisten rouvien kanssa samasta porealtaasta nakuilemasta. Rouvat kun halusivat välttämättä kylveskellä miesten osastolla vielä siten, että verhot olivat auki kansiravintolan ulkotilaan. Ilmeisesti naturistit kaipaavat yleisöä jopa laivalla? :)

Illalla seitsemän jälkeen laivan jo lähestyessä Malmötä, kävimme syömässä 15 euron päivällisen. Ruoka-annosta nautiskellessamme tämän reissun eräs ympyrä tavallaan sulkeutui, sillä nyt alitimme laivalla saman komean sillan, mitä pitkin olimme menomatkalla ajelleet kohti Tanskaa ja muuta Eurooppaa. Nordlink-alus saapui aikataulun mukaisesti kahdeksan aikaan satamaan ja pääsimme hetken päästä posottelemaan pitkin Skånen rannikkoa kohti pohjoista.

Nyt ollaan siis yönyli-parkissa Lovsjössä ja aamulla startataan kohti Kapellskäriä. Lautta kotimaahan lähtee maanantaiaamuna, joten kesälomareissu alkaa vetelemään kirjaimellisesti viimeisiään. Vaan mukavaahan tuo on kodin suuntaankin ajella. Loma on kyllä tehnyt tehtävänsä ja muutamaan viikkoon ei ole työasiat käyneet mielessä. Kun nyt vielä saataisiin tuo helle tuotua mukanamme sinne kotimaahan edes loppukesäksi!

Palataanpa kotimaassa vielä asiaan jonkinmoisen loman lopputiivistelmän muodossa.

Vaan nyt se on taas moro!