maanantai 8. heinäkuuta 2013

Jos vaikka Baijeriin?

Schwangau, Saksa. Vilvoittavaa hellettä. Lämpötila 26 astetta. Lomafiilis 118%

Alkuperäisen suunnitelman mukaisesti meillä oli tarkoitus viettää muutama päivä Pohjois-Italiassa Gardajärvellä ennen Saksaan paluuta. Sunnuntaina Venetsiasta starttaillessamme katselimme kuitenkin sääennusteita ja huomasimme, että Gardan pohjoisosiin, minne halusimme, oli luvassa hieman epävakaista säätä seuraaviksi päiviksi. Päätimme kuitenkin käydä kurkistamassa paikan päällä maisemia, joten laitoimme navigaattoriin Malcesinen kylän koordinaatit ja lähdimme ajelemaan kohti pohjoista.

Yritimme tovin aikaa etsiä Venetsian seudulta ruokakauppaa, josta olisimme saaneet täydennystä kanaalikaupungin pysähdyksellä huvenneisiin varastoihin, mutta ilmeisen tiukan katolisen maan tapojen mukaisesti ei yksikään löytämämme italialainen marketti ollut auki. Niinpä lähdimme navigaattorin ohjastamana muutaman kummallisen kiemuran jälkeen moottoritielle kohti Milanoa ja lopulta Gardajärveä.

Gardajärveä lähestyessämme alkoi paljastumaan karu totuus. Vettä alkoi putoamaan taivaalta siihen malliin, että välillä osa autoilijoista pysäytti autonsa moottoritien varteen kokonaan. Ja liikenteessä tuntui tosiaankin olevan muitakin kuin me. Gardan alue vaikuttaa olevan tähän aikaan vuodesta erityisen suosittu sekä italialaisten että saksalaisten keskuudessa, joten vastaantulevien kaistat olivat kymmenien kilometrien matkalta täysin jumissa viikonloppulomalta palaavia matkailijoita. Kaistat Gardalle päin kyllä vetivät kohtuullisesti, mutta melkoisen tarkkana sai olla kapenevilla teillä, sillä vastaantulevat moottoripyöräilijät ohittelivat muuta liikennettä siihen malliin, että muutaman kerran motoristin kypärän ja Büten peilien väliin ei montaakaan millimetriä jäänyt. Kapealla ja mutkaisella tiellä kun laitetaan rekka, moottoripyörä ja asuntoauto rinnakkain, niin se motoristi siinä kuitenkin heikoimmilla on vastaantulevien kaistalla. Kummallista oman hengen kanssa pelleilyä!

Saavuimme ennen illan sarastusta Malcesineen, missä ihmettelimme hetken täyteen ahdettuja leirintäalueita ja niiden ahtaita sisäänajoväyliä. Lopulta päädyimme yöpymään Malcesinen kunnan ylläpitämälle stellplatzille, missä parilla kympillä saimme nukkua yön yli varsin komeissa maisemissa. Maanantaiaamuna tosin meille tuli paikalta varsin nopea lähtö, sillä heti seitsemän jälkeen alue alkoi täyttymään surffaajista, jotka parkkeerasivat autonsa alueelle siten, että pääsimme lähtemään ulos juuri viime tingassa, ennen kuin viimeinenkin sellainen aukko tiheäoksaisten puiden väleissä olisi ollut täynnä, mistä pääsisimme hätäisesti oksien hieman raapiessa kattoa poistumaan ulos alueelta. Alueelle majoittuneet muut karavaanarit tuskin pääsivät enää sieltä ulos ennen iltaa, sillä heidän autonsa olivat Bütteä korkeampia alkovimallisia autoja, joilla tuskin pääsi siitä ainoasta aukosta puiden alta mistä me vielä ehdimme ulos.

Maanantaina päätimme jatkaa kohti pohjoista ja siellä Schwangaun tienoille, missä me Jaanan kanssa olimme käyneet pari vuotta sitten. Sääennusteet lupasivat tuonne seudulle aurinkoisempaa keliä, joten samalla Joonas ja Anuliina pääsisivät tutustumaan Alppien juurella sijaitsevaan Neuschwansteinin linnaan. Ajomatkaakaan ei ollut Itävallan kapeimman kohdan yli kuin reilut 300 kilometriä, joten laitoimme rampan kalkattamaan ja suuntasimme komeamaisemaisen Brennerin solan läpi Itävaltaan. Matkalla ulos Gardajärveltä jumituimme tosin puoleksi tunniksi ruuhkaan, mutta tällä kerralla syynä oli kapealla tiellä edessämme ajettu kolari. Itävallan puolelta siirryimme Baijeriin Fernpassin läpi ja aika mukavissa alppimaisemissa tuollakin reitillä pääsimme ajelemaan.

Saksan puolella kävimme ensin Füssenissä marketissa ostamassa auton täyteen ruokaa ja juomaa ja ajelimme sitten muutaman kilometrin matkan takaisin Schwangauhun Alppien juurelle. Valitettavasti tuttu leirintäalue Brünnenissä oli täynnä, mutta onneksi viereiselle Bannwaldseen järven kämppärille mahtui vielä vaivatta.

Eli nyt tässä köllötellään Bannwaldsee-järven rannalla Baijerissa. Takana on Alpit, edessä iso Saksanmaa ja lomaa vielä jäljellä muutama päivä, ennen kuin aletaan nousemaan kohti Travemündeä, mistä paatti kuljettaa meidät Malmöhön.

Joten me taidetaan pistää nyt nukkumaan, että jaksetaan huomenna lähteä ihmettelemään Prinsessa Ruususen linnaa tuossa vieressä. Komeahan se on ja helposti siellä voi visiteerata toisenkin kerran. Joten palataanpa vaikka huomenna asiaan. Öitä!

1. Terveiset vaan suomalaisilta karavaanareilta täältä Baijerista. :)
    Ei mekään viikonloppuna mahduttu Brunnen-leirintäaluelle, edellä oleva itavaltalainen sai viimeisen paikan. Bannwaldsee-järven rannalla sitten oli tilaa ja ei näkynyt muita suomalaisia.
    Varmasti tiedättekin Linderhofin.
    Kotimatkalla romanttisella tiellä innostuimme käymään kirkoissa kun ne ovat täällä Saksassa hyvin kauniita. Jos kuljette näitten ohi niin suosittelen käymään. Ihmettelimme "korvessa" kukkulalla olevaa isoa kirkkoa ja suurta turisti määrää. Aina tämä Saksa yllättää. Kirkko oli oikein Wiesin pyhiinvaelluskirkko.
    Toinen siinä matkan varrella jopa hienompikin kirkko oli Rottenbuchissa.
    Käyn aina lukemassa mukavaa blogiasi, Kiitos tästä!Mukavaa loppu reissua teille!
    Soleil

2. Kiitos vinkeistä. Meillä taitaa loppuloma kulua Saksan karavaanikaupoissa, ostoskeskuksissa ja moottoriteillä. Pitäisi varmaan joskus ottaa Saksa ihan omaksi kohteekseen, eikä aina ahnehtia turhaan etelämmäs. Nähtäväähän täällä taatusti riittää :)