perjantai 28. kesäkuuta 2013

Hello Croatia!

Lozovac, Krotia. Vaihtelevaa keliä. Lämpötila 24 astetta. Lomafiilis 105%

Perjantaina ajelimme suunnitelmien mukaan vajaan 400 kilometrin matkan Slovieniasta sen naapurimaahan Kroatiaan. Muutaman vuoden takaisella Kroatian matkalla olimme ihastuneet kovasti mm. Plitvicen luonnonpuiston kauneuteen, joten jotain vastaavaa toivoimme löytävämme myös tämän kesäiseltä reissulta.

Itse ajomatka etelään sujui kivuttomasti hyväkuntoisia moottoriteitä ajellen. Valitsimme tarkoituksella sisämaan kautta hieman kiertävän reitin, koska olimme kuulleet monestakin lähteestä, että rantatie Rijekasta etelään on korjausten alla, joten ajaminen sitä kautta olisi kestänyt ajallisesti tuntuvasti kauemmin. Lähtiessämme Portorozista kävimme vielä tankkaamassa ruoka- ja juomavarastoja, joten voimme taas siltäkin osin jatkaa huoletonta lomailua. Ruoka ja juoma tosin oli täällä entisen Jugoslavian maissa huomattavasti hinnakkaampaa, kuin esimerkiksi Saksassa.

Rajalla vaihdoimme hieman euroja kuniksi ja jatkoimme sitten matkaa kohti Kroatian keskiosissa sijaitsevaa Lozovacin kylää, minkä tiesimme etukäteen olevan aika lähellä toista kuuluisaa kroatialaista kansallispuistoa KRKA:aa. Jo ennen reissuun lähtöämme olimme kuulleet mm. Brankolta kehuja KRKA:n kansallispuiston nähtävyyksistä, joten se oli itsestään selvästi ensimmäinen kohteemme Dalmatiassa.

Reilun viiden tunnin ajamisen, muutaman huoltoasemavisiitin ja yhden lounaspysähdyksen jälkeen saavuimme illalla Lozovacin seutuville Skradinin lähelle. Nuo mainitut huoltoasemakäynnit muuten johtuivat siitä, että auton tuulilasi tuntui likaantuvan hetkessä ötököihin ja hyönteisiin, joita täällä Kroatiassa vaikutti lentävän aivan järkyttäviä määriä juuri moottoritiellä. Lasinpesun jälkeen ei tarvinnut ajaa kuin pari minuuttia ja lasi oli jälleen täynnä monenmoista liiskaantunutta mönkiäistä ja ampiaista. Lopulta kyllästyimme pysähtymään lasinpesulle joka huoltoasemalle ja päätimme ajella perille, jos tuulilasista vain vielä jotain läpi näkyisi. Onneksi matka loppui kesken ja pääsimme lopulta perille KRKA:n luonnonpuiston seutuville. Lozovacin kylään saapuessamme meitä viitottiin sisään useammalle muullekin leirintäalueelle, mutta pysyimme suunnitelmissamme ja kirjasimme itsemme sisään ennakkoon katsottuun paikkaan, eli Autocamp Marinaan.

Illalla laitoimme grillin tulille ja varasimme seuraavaksi päiväksi opastetun kiertoajelun KRKA:n kansallispuiston tärkeimpiin kohteisiin. Syönnin jälkeen uni maistuikin taas houkuttelematta ja hyvä niin, koska lauantaiaamuna on startti nähtävyyksille jo klo 9.00 aikaan. Mutta siitä lisää huomenna, odotukset olivat jälleen korkealla.