Oulu, Suomi. Lämpötila 16 astetta. Puolipilvistä. Lomafiilis 5%.
Tervetuloa uuteen matkapäiväkirjaamme! Vaikka olemme jo usean vuoden ajan pitäneet blogia kaukomatkoiltamme, ei asuntoautoreissuilta ole tullut jostakin syystä kirjoiteltua sen kummempaa päiväkirjaa varsinaisesta bloggaamisesta puhumattakaan. Niinpä päätimme kokeilla kesällä 2010 miten bloggaaminen tienpäältä onnistuu ja tätä matkapäiväkirjaa jatkossa seuraamalla voikin päästä mukaan Bütte-Rübenwagenin kyytiin kohti kesäistä Eurooppaa. Matkamme starttaa Oulusta kohti etelää heinäkuun alussa, joten tätä kirjoittaessa on onneksi vielä hyvin aikaa valmistella matkaa.
Olemme Janen kanssa kohtuullisen tuoreita karavaanareita. Matkailuautokärpänen pääsi kuitenkin puraisemaan pahemman kerran joskus 1990-luvun lopulla, jolloin innostuimme lainailemaan sukulaisten autoa ensin Suomea kierrellen ja hommaan tykästyen. Kotimaa oli kuitenkin muutamassa vuodessa riittävästi koluttu, joten kiinnostus alkoi kasvamaan ulkomaita kohti. Laina-autolla ei ulkomaille kuitenkaan huvittanut lähteä, joten eteen tuli oman auton hankinta.
Muutaman kuukauden etsinnän jälkeen kävimme syksyllä 2005 hakemassa Saksasta Dethleffsin alkovimallisen asuntoauton, jolla sitten kurvailimme muutaman kesän. Baltiaa katselimme ja kiertelimme useampaan kertaan ja Itämeren ympärikin se kuljetti meidät luotettavasti. Myös Amsterdamissa kävimme ja paljon auto sai kuluttaa myös kotimaista asfalttia.
Tuolloin tuoreena karavaanarina takatallilla varustettu alkoviauto tuntui vielä parhaalta ratkaisulta, mutta muutaman reissun kokemuksella varustettuina päätimme viime kesän Baltian reissun jälkeen, että yläpankolla kiipeily alkaa riittää. Samoin kaipasimme toista ovea takatalliin ja muutamia muita pikku asioita, joita ei alunperin ollut osannut ottaa huomioon autoa hankkiessa. Niinpä laitoimme ensimmäisen oman asuntoautomme myyntiin ja aloimme etsiä uutta reissumobiilia tuleville matkoille.
Vaikka liikumme yleensä matkoillamme kahdestaan koiriemme kanssa, niin halusimme kuitenkin, että myös tulevassa autossa olisi tarvittaessa pedit myös vähintään neljälle aikuiselle ja vieläpä siten, että ruokailuryhmäkin olisi petien ollessa käytössä myös jotenkin käytettävissä. Niinpä useimmat puoli-integroidut eivät oikeastaan tulleet kyseeseen, joten nopeasti katse oli suunnattava täysintegroituihin matkailuautoihin.
Elokuussa 2009 parin kuukauden etsinnän jälkeen löysimme Münchenin läheltä reilun vuoden ikäisen Bürstner Avianon, joka tuntui olevan lähinnä sitä, mitä autolta haimme ja mihin rahammekin kohtuudella riittäisivät. Tuolla Alppien juurella myytävissä autoissa oli sekin etu, että useimmissa oli varusteena myös talvipaketti eli tehokas lämmitin sähköpatruunalla, lattialämmitys, eristetyt ja lämmitetyt vesisäiliöt, ja mikä parasta löytämässämme autossa oli jopa talvirenkaat, mitkä taitavat olla Saksassakin harvinaisuus?
Niinpä lensimme syyskuussa autonhakuun ja ajelimme tyytyväisinä takaisin Suomeen "uudella" autollamme. Reissuillamme olemme huomanneet, että jotkut karavaanarit ovat antaneet autoillensa nimiä, joten kotiin Saksan läpi huristellessamme pähkäilimme, että Bürstnerillemme sopisi hyvin nimeksi "Bütte". Bütte on sopivan saksalainen nimi ja se kuulostaa vieläpä hyvältä koiriemme nimien kanssa: Lola, Bitte ja Bütte.
Joten Bütte se nyt sitten on. Ja kaikkien kaveri :)
Pysykää siis kanavalla, matkan startti lähestyy ja tarkoitus on päivitellä blogia aina kun jotain asiaan liittyvää ilmenee. Nyt onkin mukava alkaa suunnittelemaan reittiä ja nähtävyyksiä sen varrella. Bütteä pitää alkaa varustelemaan matkakuntoon ja vielä pitää reilu viikko tehdä töitäkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti